İÇİNDEKİLER
Giriş:
Felsefe ve Bilim: İki Temel “Sistematik
Düşünme” Biçimi. 8-12
I.
Bölüm:İNSAN, KÂİNAT ve BİLGİ
1-)
Düşünce Tarihi:
1)Tarihin Derinlerinde Felsefenin ve Bilimin İzlerinin Takibi.
14-18
2)Sümerlerde Düşünce Hayatı.
18-21
3)Mısırda Entelektüel Hayat: Mezopotamya ve Mısır’ın
Kültürel İlişkileri. 21-23
4)Hint Uygarlığı:
Eski Hint Düşünce Hayatına Genel Bakış.
23-24
Vedalar Çağı.
24-27
Upanişadlar Dönemi.
27-29
Buda ve Budizm.
30-31
Eski Hint Felsefesinin Temel Özellikleri ve Günümüzdeki
Etkileri. 31-33
5)Çin Uygarlığı:
Eski Çin Entelektüel Hayatına Genel Bir Bakış.
33-40
İki Büyük Çin Düşünürü: Lao Tse ve Konfüçyüs.
40-43
Eski Çin Felsefesinin Genel Özellikleri.
43-44
6)Antik Yunan Felsefesi:
Avrupa Düşünce Tarihine Genel Bir Bakış.
44-45
Akalar.
45
Girit Uygarlığı.
45-46
Fenike Uygarlığı.
46-48
Eski Yunan Kültür Merkezleri.
48-50
Antik Yunana Felsefesinin Doğuşu: İyon Felsefe Okulu.
50-51
Thales.
51-54
Anaksimender ve Anaksimenes.
54-55
“İyonya Okulu” Sonrası Yunan Felsefesi.
55
Elea Felsefe Okulu.
55-56
Herakleitos.
56-58
Parmenides.
58-60
Pythagoras ve Matematiksel Felsefe.
60-62
Metafiziksel Çoğulcular.
62
Empedokles, Anaksagoras, Leukippus ve Demokritos.
62-65
Sofistler.
65-67
Sokrates’ın Hayatı.
67-70
Sokrates’ın Öğretisi.
70-72
Sokrates Sonrası Dönem.
72
Kinikler.
72-74
Hedonizm: Kireanik Hazcılık.
74-75
Platon.
75-77
Platon’un Öğretisi.
77-80
Aristoteles.
80-83
7)Hıristiyanlığın Felsefe ve Bilim ile İlişkileri:
Hıristiyanlığın Doğuşu ve Gelişimi.
83-87
Orta Çağ Felsefesi.
87-90
8)İslâm Dünyasında Entelektüel Hayat:
İslâm’ın Doğuşu ve Gelişimi.
90-92
İslâm Düşünce Hayatı.
93-102
9)Yeni Çağ Felsefesi:
Rönesans ve XVII. Yüzyıl Felsefesi.
102-106
Modern Bilimin Doğuşu.
106-117
Modern Felsefenin Doğuşu: Kıta Rasyonalistleri.
117-121
XVIII. Yüzyıl Aydınlanma Felsefesi.
121
İngiliz Aydınlanmacı Empiristleri.
121-123
Fransız Aydınlanmacıları.
124-125
10)XIX. Yüzyıl Felsefesi ve Alman İdealizmi:
İ. Kant.
125-127
Hegel.
127-129
11)Genel Çizgileriyle XX. Yüzyıl Düşünce Hayatı:
XX. Yüzyıl Felsefesinin Ana Hatları.
129-131
XX. Yüzyılda Bilim.
131-137
2-)
Temel Epistemolojik ve Ontolojik Paradigmalar:
137
Empirizm ve Rasyonalizm.
138-142
İdealizm ve Realizm.
143-147
II.Bölüm:İNSANIN ALGISAL VE BİLİŞSEL YAPILARI VE
SÜREÇLERİ
İdrak
Psikolojisi ve Kognitif Psikoloji:
149
1-)
İdrak Psikolojisi:
150
1)Duyu ve Sinir Sistemimizin Anatomofizyolojisi:
150-152
Çevre ve Merkez Sinir Sistemimiz.
152-157
Dünyayı Nasıl İdrak Ediyoruz?
158-170
2-)
Kognitif Psikoloji:
171-173
1)İki Temel Kognitif Süreç: Öğrenme ve Hatırlama:
173
“Kısa” ve “Uzun” Süreli Hafızalar.
174
Kısa Süreli Hafıza.
175-178
Uzun Süreli Hafıza.
178-181
Duygu ve Heyecanların Kognitif Süreçler Üzerindeki Etkileri.
182-186
Kısa-Uzun Süreli Hafıza İlişkileri ve Örüntü Tanıma
Modelleri. 186-187
2)Dil ve Bilişim:
188-189
Semiyotik(Göstergebilim), Linguistik(Dilbilim) ve Yapısalcılık.
189-193
Dil-Düşünce İlişkileri.
193-194
Dilsel Birimler: Kavramlar.
194-196
Dil ve İletişim.
197-199
Dilin Öğrenilmesi.
199-200
3)Temel Düşünme Türleri:
200
“Kullanılan Materyale” Göre Düşünme Türleri.
201-202
“Amaca” Göre Düşünme Türleri.
202-204
“Bilgi İşleme Tarzına” Göre Düşünme Türleri.
204-215
III.Bölüm:
MODERN ONTOLOJİ: BİLİMSEL VERİLERİN ŞEKİLLENDİRDİĞİ
VARLIK MODELİ
1-)
Bilim ve Metot:
217
1)Bilim etkinliği:
217-221
Formel Disiplinler ve Empirik Bilimler.
221
Matematik ve Matematiksel Düşünme.
222-225
Mantık:
Akıl Yürütme veya “Dedüktif Düşünme Kuralları” Disiplini.
225-227
İndüksiyon: Bir Genelleme Yöntemi.
228-229
Retrodüksiyon: Gerçek Bilimsel Açıklama Yöntemi.
229-231
2-)
Bilim ve Varlık:
232
1)Bilimin Gücü ve Sınırları.
232-234
2)Bilimsel Verilerin Ortaya Koyduğu Kâinat ve İnsan Modeli:
234
Kâinatın Yaratılışı.
234-236
Kâinat Modelleri.
236-238
3)Kâinatta Gayelilik.
238-242
4)Kâinatta Düzenlilik: Matematik ve Bilim.
242-244
Matematiğin Bilime Katkısı.
244-248
Fraktal Geometri.
248-252
5)Varlık Alemi:
253
a)Cansız Varlıklar Aleminde Düzenlilik:
253
Atomlar ve Düzenlilik.
253-254
Gökcisimleri ve Düzenlilik.
254-255
Su.
256-257
Mineraller ve Kristal yapılar.
258-259
Toprağın Ekolojik Düzenliliği.
259-264
b)Bitkiler Alemi:
264
Bitkilerin Matematiksel Düzenliliği.
264-267
Bitkilerin Mimari ve Mühendislik Düzenlilikleri.
267-271
c)Hayvanlar Alemi:
272
Hayvanlar Aleminde Matematiksel Düzenlilik.
272-273
Hayvanlardaki Mimari ve Mühendislik Yapı ve Düzenlilik
Unsurları. 273-279
Biyonik.
279-284
d)İnsan ve Düzenlilik:
284
İnsan Vücudunun Matematiksel Düzenliliği.
284-285
İnsan Vücudunun Nöral ve Hormonal Düzenleyicileri.
286-293
Sibernetik Düzenlilik.
293-318
Fizyoloji ve Sibernetik
Nörosibernetik
Uygulamalı Sibernetik
6)Düzenlilik, Mantık ve Bilim.
318-319
IV. Bölüm: GNOSİYOLOJİ:
İNSANA, KÂİNATA VE BİLGİLERİMİZE EN GENİŞ PERSPEKTİFTEN
BAKIŞ Gnosiyoloji: “Bilgi, Bilen ve Bilinen” Felsefesi.
1-)
Hangisi Daha Yararlı ve Etkin:
“Felsefe” mi, Yoksa “Bilim” mi? 321
1)Felsefe ve
Fonksiyonu:
321-325
Felsefede Alternatif Gelişim Çizgisi:
“Fenomenoloji” ve “Varoluşçuluk”. 325-332
2)Bilimin
Sağladıkları:
333-338
Bilimde Alternatif Arayışlar.
338-343
3)Philosophia
Perennis: “Geleneksel Bilgelik ve Kültür”.
344-345
2-)
Bitirirken
345
1)Bir
Uygulama Modeli Önerisi:
346
İlkeler
ve Metot.
346
2)İçerik
ve Biçim Özellikleri:
348
Öncelikli Araştırma Konuları.
348
a)İçerik
Özellikleri:
348
Kuran’da Yer Alan Fen Bilimleriyle İlgili Ayetlerin
Tahlili. 348-353
Sosyal
Bilimler ve Kuran.
353-355
b)Biçim
Özellikleri.
356-359
3-)
Yeni bir “Epistemoloji, İnsan ve
Ontoloji” Paradigmasına Doğru....
360
Sonsöz
361
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder